tisdag 25 maj 2010

solen skiner på min dröm......

Hoppar ur bilen vid Frode Larsen har en bit att promenera ner till stallet. Solen skiner genom mörka moln. Några droppar signar ner från molnen i en sista suck från det tidigare regnet. Stegen ner till stallet är lätta trots dom tunga jodpushen på mina fötter, fyllda av stål i stålhättan som så många gånger räddat mina tår. Mina låga strumpor påminner mig om min idioti att inte ta ett par ridstrumpor på mig då skavet från shortchapsen gör sig påminda. Men inget kan göra mina steg tunga i dag....i stallet väntar min Freja min första egen inköpta häst och det är en spännande resa jag startat. Jag känner att denna gången har jag nog rätt packning med mig för att klara resan....... hoppas jag.

Det har blivit ett antal timmar framför datorn och hästnet där häst efter häst varit min drömhäst eller inte. Diskussionerna varit många om pris, ålder, kön vad skulle vara rätt för mig. Ville ha en valack helst skimmel, gärna runt tio och självklart med ett namn på k eller c. Nu blev det ett brunt sto på F men visserligen en bra ålder 9 år. Man kan ju inte få allt eller!

När Ann hittade Freja på nätet hade vi pratat om henne några månader tidigare Ann tyckte att hon skulle passa till ridskolan och sa då - en sådan häst skulle passa dig Anna. Hon försvann från nätet men kom tillbaka efter ett tag hade gjort en resa till någon ridskola i Stenungsund. Hade visst sparkat bakut i galoppfattningarna och passade inte, men det var nu bort tränat.
Efter ett snabbt beslut tog vi bilen och for i väg. MJ är ju så gullig och lånar oss bilen i alla möjliga situationer. Vad vi pratade om och vad som hände under resan är en berättelse för sig och det får bli en senare historia att berätta. Väl framme behövde jag inte mer än sitta upp innan jag kände att detta var rätt häst. Jag travade och galopperade och tro det eller ej ägaren lyckades få mig att hoppa...inte snyggaste språnget men jag gjorde det.
beslutet var lätt och en vecka senare hämtade vi henne i min gröna transport med Mjs gröna car. ÅÅÅÅÅ vilken underbar känsla!

Nu när stegen närmar sig stallet känns fjärilarna i magen hon står där inne och väntar på mig eller gör hon har ju ingen aning men hoppas att hon gör det att hon lika gärna vill vara med mig som jag med henne.....hon känner mig ju inte än men jag hoppas att hon kommer längta lite efter mig om nu hästar kan längta.

Inne i stallet skyndar jag mig att plocka fram longerings sakerna har bara 15 min på mig att hinna bli klar till pausen när jag inser att alla rider inne i dag och att jag få ha paddocken för mig själv. Det är en otroligt skön känsla. Gillar inte att longera med andra i paddocken och älskar tystnaden och lugnet där nere mellan träden, då är det skönt att vara själv ibland.

Tar hästen vid handen och går ner........hör fåglarna kvittra solen ler mig i ansiktet och jag njuter av att andas, andas samma luft som min häst som går där med klapprande steg. Brevid mig jag känner värmen från den stora trygga kroppen när vi går där sida vid sida ner mot paddocken.

Vi strövar runt en stund innan arbetet börjar lite skritt, trav och galopp på volten innan det är dags att byta varv. Har nu fått sällskap av min syster. Alltid roligt att se hennes ansikte där vid bänkarna. Jag ler och tänker att jag är lyckligt lottad som har min familj så nära, så nära som jag själv vill. Tar en promenad tillsammans med hästen runt slingan...vi börjar lära känna varandra jag och Freja men vet att vi ännu har en lång resa kvar att göra innan vi känner varandra på riktigt. Nu känner vi bara oss fram som ett ny förälskat par rör varandra buffar och smeker, ser bara det roliga och längtar till nästa stund tillsammans i alla fall jag.

Syster yster går och kollar på dottern som rider medans jag putsar och borstar och får pälsen att skina. Doftar in doften från min häst. Hästdoften blandas från shampot från lördags duschen och det är behagligt att snosa på henne. Hon står där och halv sover medans jag mockar hennes box Anna bråttom har gjort sin box innan dom andra häst ägarna ens hunnit tänka tanken.....jag är snabb det vet jag och ler åt deras gliringar inget elakt, vi gillar att busa med varandra. Öppnar hennes halv dörr mot friheten så att hon kan titta på folk som kommer och går. Dags för mig att ge mig av. Hoppar in i bilen och längtar redan till i morgon. Mina smutsiga händer minner om en härlig efter middag i stallet och jag kommer ju tillbaka det gör jag ju ju jämt......bilens motor brummar igång och gasen trampas ner vi rullar och jag ler, ler åt att jag har MIN häst i stallet och i morgon ska jag rida för första gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar