torsdag 5 januari 2012

mat och kärlek kryddar rätt!

Jag älskar att laga mat och har alltid gjort det, men nu känner jag mer att var sak har sin tid. Nu förbereder jag gör saker dagen inna och fixar lite då och då. Ännu bättre är då både jag och maken samsas mellan gryttor och skärbrädor. Och jag slipper stå ensam med ansvar och stressen av gästbesök och barn passning.

Vi kan nu titta på inspelade matprogramm, blädra i kokböcker och diskutera och handla, vad vi ska laga tillsammans. Allt blir som en romantisk resa mellan vitlökar köttstycken och söta tillbehör till efterrätten den röda färgen som ska blandas med det  gröna det syrliga ska mötas utav sälta. Ja en upplevelse i matlagning påminner mig om äktenskapets olika nyanser och spänningar. Lugna stunder som en potatis och purjolöksoppa, sexigt som choklad överdragna jorgubbar marinerade i vitvin, robust som en kalops eller hett som en gulaschsoppa.

Hemma hos oss är maten en viktig del av livet och något som vi ofta kommer tillbaka till i minnen och goda stunder. Vi älskar att testa olika restauranger, äta god hemlagad mat hos goda vänner som kryddar maten med sin omtanke om oss, och sin gästfrihet. Mixtra och testa vid vår egen spis eller uppleva nya smaker utomlands.

Jag älskar att laga mat och jag kommer alltid ha kvar denna passionen, det som nu ligger framför mig är att hitta dom lite nyttigare recepten, inte laga lika mycket  inte så stora portioner och fundera två gånger på vartifrån maten är och hur maten är behandlad. Vi ska låta 2012 bli ett lite nyttigare och hälsosammare liv, men det innebär inte att vår passion för mat och tillagning måste få sig en törn utan nu väntas större utmaningar och nya tankebanor för att vi ska nå våra mål med vår hälsa.

Låt fantasin leka och laga nya spännande rätter för det ska vi göra men vi ska njuta av varje tugga vad det än är vi äter och vart vi intar maten, vi är förälskade i mat, men först och främst i varandra och maten är bara en krydda i vår vardag om de bara så är en frukostomelett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar