måndag 2 januari 2012

Nu har det nya börjat!

Konstigt att man alltid måste ha ett start skott, en kant att ta sig över innan man riktigt kan greppa tag om saker och ting. Måndagar är sådana dagar men efter som de är veckans sämsta dagar är det upplagt för att misslyckas. Nyår är ett annat sådant tillfälle, då löften sätts och under glada skratt lovar man både det ena och det andra när man höjer glasen och firar in det nya året. David lega lovade vid ett sådan här tillfälle att han skulle "springa" Göteborgs varvet och hans lika glada och fulla kamrat bestämde sig för att göra honom sällskap. Men han lyckades att hålla sitt nyårs löfte och om det var något av det värsta han gjort var det även något av det bästa. Han lyckades!

Jag har inte satt ribban så jätte högt i år, inga hinder för svåra att lyckas med. Första målet är att ge fan i dom där naglarna som så lägligt sitter på fingrarna och som så ofta åker in i munnen. Dom ska helt enkelt få bli långa igen, hur vet jag inte men jag har lyckats förut och ska lyckas igen....för att peppa mig lite målade jag tå naglarna med en av mina alla färger för att komma ihåg hur kul jag tycker det är att pyssla med mina naglar.

Det andra är att är att jag måste hälsa på lite oftare på gymmet både mitt psyke och min kropp mår mycket bättre när det väl blir av. Men så kändes det inte när jag idag hoppande tog mig in på Friskis i kortedal. Turligt nog var där inte så mycket folk, men dom som var där var välsvarvade och högpresterande, nä nu ljuger jag det var två tanter som lyfte bomull en kille från posten som nog glömt att han inte var ombytt och en man i ett par hemska rutiga shorts som kunde skrämt bort vilken motionär som helst men som sagt dom övriga var mer än vältränade. Och där kommer jag nu stapplande in kan nästan inte ta mig upp på cyckel då jag inte vet vilken fot jag ska stödja på för att komma upp utan att slå ihjäl mig.
Tillråga på allt när jag tittar mig i spegeln ser jag ut som en överfylld 1.5 liters mjölkpaket som har så taskiga kläder att jag nästan svimmar.  Men ett pass lyckades jag klara av och väl hemma efter duschen känner jag mig mer lycklig än olycklig.

Det tredje jag lovade i ett svagt ögonblick var att jag inte skulle äta godis på ett helt år. HJÄLP är jag inte klok, förbannade lilla Evelina som tog upp frågan när vi nu satt där och lovade och jag sa att det klarar jag.......hur då kan man ju undra. Men det är värt ett försök.

Det sista och det allra viktigaste måste vara att jag ska ta vara på varje minut lukta smaka och känna på den minnas och bevara, för det vi upplevt kommer inte igen, jag ska le mot människor jag möter jag ska vila om jag behöver, jag ska säga till dom jag tycker om att jag gör det och jag ska se mig själv som den viktiga och starka människa jag är. Jag ska laga mat jag gillar att laga, jag ska köpa blommor jag tycker är vackra och jag ska tacka för varje dag även om det regnar. För livet är en gåva som vi måste ta hand om för ingen annan gör det för oss. Denna punkten är nog den svåraste för när vardagen springer ikapp mig glömmer jag lätt att känna och att njuta, jag glömmer och slarvar bort minnena som är så viktiga och jag säger inte till dom jag behöver hur viktiga dom är för mig.
Nä 2012 ska bli ett förändringens år.........kanske man ska ta och klippa sig kort? Nå så mycket förändring behöver jag inte för att kunna njuta av detta nya år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar