torsdag 5 november 2009

ljus


Framför mig dansar lågan den rör sig sakta, sakta men den fångar min blick. Doften smyger sig sakta genom rummet och fyller den med en hemtrevlig doft av apelsin. Värmen den för med sig kryper in i kroppen på mig. En mörk ruggig dag som denna känner jag att det verkligen är ett måste. Jag darrar ända in till märgen och undrar om jag någonsin kommer att bli varm igen. Koppen som står brevid mig ångar hemtrevligt av det gröna te som fick best i test i GP i går. Gott att man inte tvingar i sig några gifter utan att antioxidanterna kan göra sitt i denna slitna uttröttade kropp.


I köket hör jag ljudet från diskmaskinen som gör sitt jobb, lät trevligare förr när man hörde mamma stå i köket och slamra med disken men den tiden är förbi. Nu är det ljudet av diskmaskiner som pulserar genom hemmen. På väggen tickar klockan som nästan våldtar en om man fatsnar i ljudet. Ett aggressivt tickande som för en framåt i tiden en sekund åt gången och jag åker med på den resan. Jag har inget val varje minut varje timma för den mig genom vardagen och tiden smyger iväg med mig och plötsligt har en vecka gått igen.


Hunden ligger i mitt knä och bjuder mig frikostigt på sin värme och jag tar vara på varje liten gnutta . Tackar och tar emot, måste utnyttja all värme som jag kan få för att få igång den nu lite äldre och lite mer slitna kroppen. Idag fredag kommer att vara en ny dag i mitt liv första dagen för någon sista dagen för någon annan. Ska nog försöka sprida lite värme idag för alltid gör det nog någon lite gladare och varmare. Ha en bra dag där ute i villor, radhus och lägenheter och om ni känner er lite slitna och kalla tänd ett ljus det värmer lite i alla fall...men hade varit bättre med en brasa men vad hjälper det att fundera på det....... mina ljus får duga för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar