fredag 30 oktober 2009

SkrivPuff: Utmaning 303 - 30 oktober#links#links

Barnen rör om där uppe, dom vet vad som väntar. Städningen är alltid starten på eftermiddagen hos mig. Vem får välja bok frågar dom i kör från övervånignen.- Ja vem får välja bok idag, svarar jag och hjärnan går på högvarv. Vem var det nu som valde igår? - Kan vi lotto snälla, kan vi det med namnen på en lapp - Lotta, visst kan vi det säger jag och rättar ordet utan att någon har märkt det. Bra ide´tänker jag och barnen skriver sina namn på var sin lapp. Lägger dom i guldskålen och jag drar en. -Tuva du får välja bok idag och sitta i knät, meddelar jag högtidligt. På lätta fötter springer hon upp för trappan, väljer boken dom svarta svanarna. Den väljer hon alltid för det är hennes favorit.En ryskfolksaga som jag vid detta laget kan utantill hon med.

Efter en stund av nästan andakts tystnad är det dags för stunden då vi alla ritar på varandras ryggar och gör bulleri bulleri bock, ibland gissar vi fel och i bland rätt. Nu kan jag utantill vad barnen ritar. Blir nästan samma sak varje gång men ibland glimtar dom till och byter motiv att måla, då blir det svårt att komma på vad dom ritat. Efter detta väntar höjdpunkten. Mellanmålet. Stunden då vi sätter oss ner tillsammans och njuter av att dagen närmar sig sitt slut och att vårat sug i magen ska bli stillat. Barnens magar är som skalmans mat och sov klocka dom vet med säkerhet när både lunch och mellanmål serveras.

Dom väntar med spänning vad dagen har i sin skattkista och just i dag är det en underbar solig em. Ta på er säger jag vi äter ute på frammsidan. Alla springer och kissar och hoppas snabbt i overallerna.Det är lyckliga barn jag släpper ut. Jag kännner en viss sorg i hjärtat för att jag vet att det antagligen är en av årets sista måltider ute. Jag ber barnen plocka var sitt äpple innan dom sätter sig gatstenen framför huset. 7 små underbara barn klädda i hösten alla färger får mig att le när som diskuterar om vantarna ska vara på eller av. Snabbt brer jag smör och leverpastej på några rågrutsknäckebröd. Alltid svårt att få rätt mängd smör då det hamnar så mycket mellan rutorna men barnen gillar det. Någon ber om ost och någon vill bara ha smör.

Hundarna rusar runt bakom dom. Den lilla Dolly far som en vante när Gazza schäfermixen slår omkull henne men hon är lika snabbt på benen igen och är beredd att leka. Löven doftar höst och genom grannens ventil känner jag doften av nybakat bröd. Det vankas mellanmål där med tänker jag. Barnen slurpar i sig mjölken i dom färgglada muggarna från IKEA hur kan man klarat sig utan dom undrar jag samtidigt som en mugg far omkull och mjölken rinner ut på asfalten. Ett par rädda ögon titta på mig. - Gör inget säger jag tur attt vi var ute, titta vart mjölken rinner rakt mot brunnen. Barnen pratar och diskuterar hur mjölken rinner. Vi bestämmer att jag ska hämta lite vatten så vi kan testa hur vattnetn rinner när mellanmmålet är klart. Ännu ett mellanmål är avklarat barnen leker med vattnet jag hämtat, någon måste kissa igen och jag med. Men gud va hungrig jag är, jag har glömt att äta själv, det händer ibland. Men det gör inget. Jag sätter tänderna i ett rött underbart äpple i från trägården och ler åt hundar ungar och hemgjort äppel vin...om man nu gjort något sådant. Det får bli nästa år tänker jag och vet att det nog aldrig kommer hända. -Vad ska vi äta i morgon Anna ,frågar Rebecca. -Pannkakor kanske? svarar jag för det är ett bra mellanmål, tycker både jag och barnen och då glömmer jag inte att äta det kan jag lova.SkrivPuff: Utmaning 303 - 30 oktober#links#links

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar